Lake powell - Reisverslag uit Wahweap, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu Lake powell - Reisverslag uit Wahweap, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu

Lake powell

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marja

13 Juni 2010 | Verenigde Staten, Wahweap

Gisterochtend lekker op ons gemak vertrokken vanaf onze camping in Bryce richting Page aan het Lake Powell. Geen al te lange rit over erg rustige wegen. Om ongeveer 14.00 uur waren we in Wahweap, een gehucht ca. 6 mijl vanaf Page. We hadden gelezen dat hier een mooie camping moest zijn en dat klopt ook volledig, Wahweap RV Park gelegen aan het Lake Powell. We hebben een goede plek en hebben geboekt voor 2 nachten. Wahweap ligt in het Navajo-indianen reservaat, oorspronkelijke bewoners van dit gebied.
We hebben in Page boodschappen gedaan in een grote Safeway en zijn vervolgens doorgereden naar het startpunt van de Antelope Canyon Tour om een reservering te maken voor de tour van 11.00 uur vandaag omdat dit voor het maken van foto’s als het beste tijdstip wordt gezien. De Antelope Canyon is een slechts 120 meter lange en 20 meter brede Canyon die er van buiten niet erg aantrekkelijk uitziet. Maar binnen is het een bijzondere wereld van uitgesleten zandstenen wanden die door de zon (als je op het goede tijdstip komt) heel mooi worden beschenen. Je wordt vanaf het startpunt van de tour op een Jeep door Navajo Indianen naar de kloof gereden en rondgeleid.
Gisteravond en vannacht voor het eerst regen gehad met ook onweer.

Vanochtend vroeg ook nog gitzwarte luchten maar gelukkig droog zodat we de Antilope Canyon Tour konden gaan doen. We kwamen tegen 11.00 uur (dachten wij) aan bij de start van de tour. Toen we ons meldden en zeiden dat we gereserveerd hadden voor 11.00 uur zei de dame bij de start dat we mee konden maar vroeg of we wel wisten dat het pas 10.00 uur was. Op mijn horloge was het toch echt 11.00 uur en mijn horloge loopt toch echt goed. Tot het eind van de middag is het ons een raadsel gebleven hoe dit kon en uiteindelijk ben ik bij de receptie op de camping maar gaan vragen hoe dit zit. Het blijkt dat voor het eerst dit jaar een aantal staten zomertijd hebben ingevoerd maar dat dit vrij willekeurig is. We zijn gisteren vanuit Utah in Arizona aangekomen ( we zitten slechts een paar mijl in Arizona ) en Arizona blijkt mee te doen en Utah niet. Raadsel dus opgelost en verschil met Nederland voorlopig weer 9 uur.
De Antelope Canyon Tour was spectaculair. We zijn met jeeps van het startpunt naar de kloof gebracht en deze tocht ging tamelijk ruig over mul zand (hebben zelfs nog een keer vast gezeten). De wandeling door de kloof is adembenemend mooi. De wanden zijn van uitgesleten zandsteen en deze worden door de zon, die door een kleine ruimte van boven in de kloof schijnt, heel fraai beschenen. Na 1,5 uur waren we weer terug en zijn naar Horseshoe Bend gereden, een fraaie bocht in de Colorado River in de vorm van een hoefijzer. Na een stortbui in de camper afgewacht te hebben zijn we naar het uitzichtpunt gelopen en hebben van zeer grote hoogte (!) foto’s van de beroemde bocht in de rivier gemaakt.
Tenslotte hebben we op weg naar de camping het Carl Hayden bezoekerscentrum bij de Glen Canyon Dam bezocht. Zoals ieder bezoekers centrum was ook dit weer zeer de moeite waard. Waar je ook komt, amerikanen maken heel veel werk van bezoekerscentra en zijn hier ook heel trots op. De Glen Canyon Dam scheidt de oorspronkelijke Canyon van het door de dam ontstane watersportgebied. Hoewel het watersportgebied bijzonder fraai is kunnen we ons voorstellen dat het onder water zetten van de Canyon veel protest heeft opgeleverd en nog steeds oplevert. Hier komt nog bij dat het waterpeil in het meer de afgelopen jaren heel fors is gedaald waar nog geen oplossing voor gevonden is.

Kortom, we hebben vandaag veel moois op een klein stukje gezien. Het weer was wisselend, soms een bui, soms felle opklaringen met grote witte wolken. De temperatuur is prima, niet meer zo ontzettend heet. De verwachting is wel dat de T de komende dagen weer fors gaat stijgen. Ik typ dit verslag net voor het eten in een heerlijk zonnetje met een glas rum-cola voor mijn neus. Goed uit te houden dus.
Morgen gaan we naar de Grand Canyon, een kortere rit van ongeveer 130 mijl. Maandag en dinsdag naar resp. Monument Valley en Arches waarna we het “rode rotsen gebied” gaan verlaten en op weg gaan naar Yellowstone.