Bryce - Reisverslag uit Bryce Canyon City, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu Bryce - Reisverslag uit Bryce Canyon City, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu

Bryce

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marja

11 Juni 2010 | Verenigde Staten, Bryce Canyon City

Vandaag met de shuttle-bus een deel van Bryce n.p. bezocht. Het laatste deel van het park moet je met een andere bus bezoeken waarvoor je je een dag van tevoren moet opgeven. Dit wisten wij niet dus we hebben ons beperkt tot de omgeving van het beroemde Bryce Amphitheater.

Bryce is in tegenstelling tot Zion geen Canyon maar een verweerde, 50 tot 60 miljoen jaar oude rozekleurige formatie van het Colorado Plateau. Het gesteente bestaat uit zachtere en harde lagen waardoor de snelheid van de erosie per laag sterk verschilt. Door het verschil in snelheid van erosie zijn de voor Bryce zo kenmerkende Hoodoos tot stand gekomen. Hoodoos zijn bijzonder gevormde punten, torens en naalden die het Amphitheater zo bijzonder maken. De vormen maar ook de kleuren van de gesteenten zijn steeds weer verschillend.

We zijn met de bus naar Bryce Point gereden waar we de Rim Trail hebben gelopen die voor een groot deel rondom het Amphitheater loopt. Omdat Brycepoint op 8300 feet ligt was het voor onze oude lijven even wennen aan deze hoogte en moesten we het klimmen en dalen in een rustig tempo doen. Gelukkig was het niet extreem warm, maar gewoon lekker weer. We hebben ontzettend genoten van deze tocht en de adembenemend mooie omgeving. De hoodoos zijn fascinerend en het is moeilijk te begrijpen dat deze door de natuur zijn gevormd. Als je nog meer foto's van dit fenomeen wilt zien moet je even via google Bryce intypen en je zult nog meer moois zien.

Voor ons behoort deze tocht, samen met de walvissen uit de eerste week zeker tot de hoogtepunten van de vakantie.
Morgen gaan we naar Lake Powell, een groot en mooi kunstmatig meer ten oosten van Bryce. Ongeveer een jaar geleden hebben we hier een documentaire over gezien op BBC en ook hier vielen de mooie kleuren aan de randen van het meer op. Lake Powell is niet onomstreden omdat het een onder water gezette canyon is die gekenmerkt werd door de fel gekleurde wanden.

We weten nog niet of we op de weg naar Lake Powell langs het noordelijk deel van de Grand Canyon rijden of dat we over een aantal dagen toch het zuidelijk deel bezoeken dat spectaculairder schijnt te zijn.