Zion - Reisverslag uit Bryce Canyon City, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu Zion - Reisverslag uit Bryce Canyon City, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu

Zion

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marja

10 Juni 2010 | Verenigde Staten, Bryce Canyon City

We hebben gisteren Las Vegas verlaten en zijn in noordelijke richting vertrokken naar een aantal nationale parken. De eerste is Zion n.p. waar we gisteren om 14.30 aankwamen. Onderweg moesten de horloges een uur vooruit omdat we voor het eerst deze vakantie een tijdzone zijn gepasseerd.
Zion is een grote Canyon waar 1 doodlopende weg doorheen loopt over een lengte van ongeveer 15 mijl. Vervoer gebeurt met een shuttlebus waar je gratis gebruik van kan maken en die op 7 plaatsen in het park stopt. Je kunt op 1 van deze plaatsen uitstappen en een wandeling maken. Zodra je wilt pak je de volgende bus die langskomt en ga je weer 1 of meerdere haltes verder. Omdat deze bussen af en aan rijden is het een geweldig systeem. Ongeveer 10 jaar geleden is dit ingevoerd omdat het aantal bezoekers explosief steeg. Omdat de weg in het park doodlopend is stond deze een groot deel van de dag vol met auto’s, dit is nu volledig opgelost door dit systeem.Verder valt op dat men in het park heel veel aandacht heeft voor het milieu zoals gescheiden vuilinzameling, de bussen rijden op propaan, er wordt gehamerd op het schoonhouden van het park en het aangeven van mensen die vuil weggooien (je vindt er dan ook geen papiertje), er wordt bewust geen water in flessen verkocht (omdat dit te belastend is voor het milieu) maar men biedt op diverse punten gratis bronwater aan uit het park. Een enorm verschil met de verspilling in Las Vegas.

Toen wij bij Zion aankwamen vroeg de ranger bij de ingang van het park of we ook doorgingen naar Bryce, een park ca 100 mijl verder. Toen we zeiden dat we dit inderdaad gaan doen vertelde hij dat de weg naar Bryce (die voor een deel door Zion loopt) sinds gisteren voor wegwerkzaamheden voor een lange tijd iedere dag gesloten is van 9.00 uur tot 16.00 uur. We hebben daarom besloten om zowel dinsdag de rest van de dag als woensdag tot 16.00 uur in het park te blijven, en dit absoluut geen straf.
Gisteren zijn we in de shuttle-bus gestapt en hebben nog een deel van een trail gelopen. Hierna hebben we net buiten het park een camping gevonden voor 1 nacht.

Vandaag waren om ongeveer 10.00 uur in het park en zijn weer in de shuttle-bus gestapt. We zijn begonnen aan het eind van het park (daar waar de beide rotswanden al dichter naar elkaar toe komen) met het lopen van de trail “Temple of Sinawava”. Een niet al te moeilijke maar wel heel mooie trail van ongeveer 1,5 mijl. Aan het eind hiervan stopt het officiele wandelpad en kun je de kloof binnenwandelen via de bedding van deVirgin River. De rotswanden komen steeds dichter bij elkaar en op het smalste punt kun je met uitgestrekte armen de rotsen aanraken. Alleen, toen wij bij het eind van het wandelpad aankwamen bleek je het laatste deel over de bedding van de rivier nog niet te mogen lopen. Het water staat nog veel te hoog in de rivier als gevolg van het extreem natte voorjaar. Jammer maar niet getreurd, we zijn weer in de bus gestapt en hebben een andere wandeling gemaakt.

Om 16.00 uur zijn we vertrokken naar Bryce. De weg werd exakt om 16.00 uur weer open gesteld en we hebben een vlotte reis gehad. Aan de ingang van Bryce hebben we een mooie camping gevonden waar we 2 nachten blijven staan. Morgen gaan we Bryce bezoeken, ook weer met een shuttle-bus. De bus stopt precies voor de camping zodat we morgen geen mijl hoeven te rijden. Bryce is een heel bijzonder park met duizenden rode rotspunten. We hebben onderweg een klein voorproefje gehad en het zag er fascinerend uit.
Voor vrijdag weten we het nog niet. Waarschijnlijk brengen we een kleine wijziging aan in ons programma en gaan we naar de noordelijke Grand Canyon. Omdat we in het eerste deel van de vakantie al 2 dagen meer in de parken hebben besteed dan verwacht zoeken we naar een mogelijkheid om een aantal dagen “terug te winnen” om in het tweede deel nog wel naar Seattle e.o. te kunnen.

Tenslotte nog even het weer, vandaag was het nog behoorlijk warm maar al minder dan de laatste dagen. Nu in Bryce is het behoorlijk afgekoeld en lijkt het vannacht een normale temperatuur te worden. Verwachting voor de komende dagen is mooi maar gelukkig minder warm.