Fairbanks en Chena Hot Springs - Reisverslag uit Fairbanks, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu Fairbanks en Chena Hot Springs - Reisverslag uit Fairbanks, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu

Fairbanks en Chena Hot Springs

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marja

12 Juli 2015 | Verenigde Staten, Fairbanks

Gisteren onverwacht een zeer koude nacht gehad. Nadat we uit het Denali park terug waren op de camping is de regen gestopt en werd het helder. Wij hebben hier geen aandacht aan besteed maar nadat we midden in de nacht wakker werden van de kou bleek dat het behoorlijk vroor (het is ook hier midden zomer !!) en dat de auto’s onder het ijs zaten. Met een extra slaapzak was dit probleempje snel weer opgelost. ‘s Ochtends besloten om hier toch niet nog een dag te blijven en opnieuw naar Denali park te gaan. We moesten hiervoor nl. weer de wegwerkzaamheden passeren wat ons elke keer een uur wachttijd (enkele reis) opleverde. Besloten om door te rijden naar Fairbanks (voor ons de meest noordelijke plaats in onze route) via een opnieuw een mooie route. We hebben een heel mooie stadscamping gevonden aan de Chena River. Nadat we een paar dagen niet heel ruim in het eten zaten (omdat er rond Denali geen winkels waren) hebben we ons nu uitgeleefd in onze favoriete supermarkt, de Safeway. Verder lekker buiten gegeten want het was deze dag heerlijk zonnig en warm. Zoals jullie al hebben kunnen opmaken uit de verslagen tot op heden is op het weer hier geen peil te trekken. In onze eerste week hebben we ongeveer alle soorten weer al gehad, regen, kou, ’s nachts vorst, zon, lekker warm. Zoals 1 van de rangers in het Denali park tegen ons zei, je moet niet naar het weerbericht kijken want de kans is groot dat het toch niet klopt.
Vandaag (zaterdag) naar de Chena Hot Springs gereden, ongeveer 50 mijl van hier. De route wordt beschreven als mooi en de weg staat bekend als de “elandenweg”. Allebei bleek waar, de route was mooi ( veel vennen, meren, en een slingerende Chena rivier) en we hebben 6 elanden gezien. Helaas bijna niet te fotograferen omdat stoppen op deze weg vrijwel niet mogelijk was. We hebben trouwens tot nu toe vrijwel geen foto’s bij onze verslagen kunnen zetten omdat onze verbinding steeds te zwak is om foto’s te uploaden. We blijven het proberen. De Hot Springs bleken tegen te vallen, een klein indoor zwembad en 1 soort buitenbadje. We moesten hier 15 USD p.p. voor betalen en als echte Nederlanders vonden we dit toch een beetje te ver gaan. Hebben dus de mooie route terug gereden en lekker op de camping in de zon gezeten, ook nu weer aardig weer maar niet zo mooi als gisteren. Nog 1 fenomeen waar we nu langzaam aan beginnen te wennen, het feit dat het hier vrijwel niet donker wordt. Het is hier ’s avonds tot ongeveer 12 uur licht waarna het van middernacht tot 3 uur een beetje donker wordt, hierna wordt het al weer snel licht. De eerste nachten zijn we dan ook veel wakker geweest en onregelmatig geslapen (misschien ook de combinatie met een lichte jet lag). Afgelopen nacht voor het eerst aardig door kunnen slapen.
Morgen gaan we weer verder, in 2 dagen naar Valdez ( de plaats die bekend is van het vergaan van de Exxon Valdez vele jaren geleden) .

• 12 Juli 2015 - 16:01

Wilma:

Dag Leo en Marja,

Leuk om jullie verhalen te lezen. Jammer dat het weer en het spotten van wilde dieren wat tegen valt. Vandaag hier ook een grijze dag. Gisteren wel fantastisch weer. Ben heeft inmiddels vakantie en gaat zich nog op het verfwerk storten. Ik moet nog een weekje werken. Deze week hadden we de cdk op bezoek in Wijk. Erg leuk. Verder geen bijzonders hier. Veel plezier daar verder. Groetjes Wilma.

• 13 Juli 2015 - 19:23

Anja Sellmeijer:

Het is wel weer een hele mooie reis die jullie maken, klinkt een beetje als onze ervaringen in Noord Schotland de afgelopen weken: , wisselend weer, besneeuwde bergen, extra deken snachts, maar drie uur donker snachts. Alleen de supermarkt was wel dichterbij.