De Cruise - Reisverslag uit Hoonah Island, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu De Cruise - Reisverslag uit Hoonah Island, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu

De Cruise

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marja

29 Juli 2015 | Verenigde Staten, Hoonah Island

We zijn al weer een paar dagen verder en intussen begonnen aan de cruise. Nog even de belevenissen van de afgelopen dagen; zaterdag vanuit Homer naar Anchorage gereden en de camper ingeleverd. Onderweg onze eerste beer gezien (natuurlijk buiten de excusieberen), liep te wandelen op de spoorbaan. Zondag om 5.45 uit hotel vertrokken om de trein naar Seward te nemen. Was erg leuk, 2 grote locs met een stuk of 10 wagons die in 4 uur naar Seward reed, soms kruipend door de bergen, aan boord lekker ontbeten (zijn ze helemaal op ingericht, al direct na vertrek komt er iemand door de trein vragen wie wil ontbijten; zodra je aan de beurt bent wordt je opgehaald en naar de restauratiewagon gebracht).
Maandag aan het begin van de middag door de hotel shuttle naar de cruiseterminal gebracht om aan boord te gaan van de Norwegian Sun. Een groot cruiseschip met ongeveer 2000 passagiers en 1000 bemanningsleden. Na alle formaliteiten aan boord gegaan op zoek naar onze hut. We zitten op de 4e etage en kunnen naar buiten kijken via een grote patrijspoort. Boven ons tot aan etage 10 heb je de duurdere hutten en heel dure hutten met eigen balkonnetjes en terrassen. Op 11 heb je het zwembad en 1 van de 8 restaurants. Daarnaast veel cafés, sportfaciliteiten, nachtclub, casino, veel winkels etc. ’s Avonds maar eens makkelijk begonnen in het buffetrestaurant maar ook met een erg grote keuze. Om 9 uur op het hoogste (12e) dek genoten van het vertrek uit Seward en vervolgens in de Topsiders Bar (aan de voorzijde van het schip met uitzicht op zee) wat gedronken.
Dinsdagochtend uitgeslapen en na het ontbijt het schip nog verder verkend. Verder de hele dag op zee met in de middag een bezoek aan de Hubbard Glacier. Toen wij van open zee naar de gletsjer voeren regende het ontzettend en konden we geen hand voor ogen zien. Precies voor de gletsjer werd het droog en hebben we 1,5 uur voor de gletsjer gelegen, een adembenemend gezicht. De gletsjer is te vergelijken met de Meares gletsjer die we tijdens een eerdere excursie hebben bezocht maar nog veel groter ( maar op den duur kijk je hier nergens meer van op, alles is hier groot, groter, grootst). Deze gletsjer is op het punt waar hij in zee komt 700 m breed, 150 m hoog boven water en 100 m onder water en begint 30 km!! landinwaarts. Ook mooi blauw ijs en afbrekende stukken. Het was opmerkelijk hoe dichtbij de kapitein ons schip bij de gletsjer legde waarna we ook hier weer veel gekraak en keiharde knallen in het ijs hoorden waarna er weer stukken afbraken. Toch is dit een gletsjer die niet kleiner wordt maar nog aangroeit. We hebben zeker 1,5 uur liggen dobberen (weer veel foto’s gemaakt en in stilte genoten) en zijn toen weer vertrokken richting zee. De hele nacht doorgevaren en vanochtend (woensdagochtend) aangekomen voor onze eerste stop, Icy Strait Point. Hier zijn we van boord gegaan en dit verslag on line gezet. (het schip kan hier niet aanleggen aan de kant maar je wordt overgevaren met een bootje naar de kant). Tijdens het overvaren hebben we een paar humback whales (bultruggen) vrij dichtbij gezien.
Aan boord hebben we geen (werkbaar) internet, is wel te koop maar dit kost een beetje. Als je hier gebruik van wilt maken betaal je 25 USD per dag voor het hebben van internet. Dit is ons een beetje te gortig dus we wachten wel tot een haven. Maar dit is niet het enige dat erg duur is aan boord. Eigenlijk is alles wat niet in de prijs is inbegrepen heel erg duur. Hier wordt de winst gemaakt. Zo dachten we even een was te laten doen want we hadden vuile was uit de camper bij ons. Alle was in de speciale zak gestopt en klaar gelegd om te laten wassen. Maar gelukkig moesten we van de steward eerst nog een formulier in vullen en aangeven hoeveel stuks er in de zak zat. Toen we de prijzen zagen hebben we de zak maar weer omgekeerd en wassen we wat we nodig hebben wel even op de hand. Ter info, ondergoed 2 USD per stuk, een poloshirt 5 USD per stuk. Wij hadden zeker voor 50 dollar in het zakje zitten. Toch maar wachten. Maar wat wel in de prijs van de cruise zit is erg goed. Zoals we al schreven heb je 8 restaurants aan boord waarvan er in 4 “in de prijs zitten”. Voor de overige 4 moet je een beperkt bedragje bij betalen als je daar wilt eten. Het eten is van prima kwaliteit en zeer gevarieerd. Je kunt onbeperkt eten dus je ziet mensen sjouwen met overladen borden, we denken dat dit in de loop van de week wel minder zal worden want zoveel eten houdt niemand vol. Ook de bediening en service is van een hoog niveau. Heel veel mensen die uiterst behulpzaam zijn. Wat ook opvalt, is dat je vanaf 8 uur in de ochtend tot heel laat in de avond gebruik kan maken van de activiteiten die georganiseerd worden. Wij hebben hier geen echte interesse in maar er wordt veel gebruik van gemaakt. Het aanbod is zeer divers, het gaat van yoga via een kunstveiling met echt dure werken naar de verkoop van goud en zilver. Van op de foto met de kapitein via gezondheidsprogramma’s naar bingo. Je hoeft natuurlijk nergens aan mee te doen maar ook hier weer opvallend hoeveel animo er voor is. Dit geldt ook voor de excursies die worden aangeboden. In iedere haven is er een gigantisch aanbod. Men staat hier aan boord in de rij om excursies te boeken en ook hier geldt dat er een hoog prijskaartje aan hangt. Wij gaan hier waarschijnlijk geen gebruik van maken want door de 3 weken campervakantie hebben we al veel gezien van de interessante dingen die worden aangeboden. Je kunt bijv. inschrijven op: bear adventures, wildlife tours, walvis tours, vissen op heilbot, treinreis door de bergen etc. Maar ook helikoptertochten over de gletsjers, 600 USD per persoon. Buiten het feit dat we hierin geen interesse hebben is er juist voor het begin van onze vakantie zo’n helikopter neergestort ( van een cruise van de Holland Amerika Lijn) waarbij 7 mensen zijn omgekomen.
We denken ook dat veel mensen tijdens een cruise in een vakantie stemming zijn waarbij niet aan geld wordt gedacht. Dit wordt versterkt door het systeem wat aan boord wordt gebruikt. Als je aan boord gaat krijg je nl. een soort kaartje (vergelijk het met een pinpas) waarop alle uitgaven die je doet worden geboekt en dat is gekoppeld aan je c.c. Tijdens de cruise betaal je dus niets, kosten worden alleen op de kaart geboekt ( je hebt na 2 dagen al geen echt gevoel meer voor je uitgaven). Voordat je, op de laatste dag, van boord gaat wordt het totaalbedrag van je credit card afgeschreven. Voor vele waarschijnlijk een pijnlijke verrassing ( er lopen trouwens ook veel mensen rond die aardig in de slappe was zitten gezien de flessen champagne etc.). Bovenstaande waarnemingen betekenen overigens niet dat we het niet naar ons zin zouden hebben. Het bevalt ons ook hier weer heel erg goed maar we hebben ons de eerste dag aan boord soms erg verbaasd, het is voor ons natuurlijk ook de eerste cruise. Waarschijnlijk schrijven we aan het eind van de cruise nog 1 verslag, we hopen dit op zaterdag te kunnen verzenden. Op zondag zijn we de hele dag op zee en op maandagochtend vroeg komen we in Vancouver aan waarvan we ’s middags naar Amsterdam vliegen. Weer gegroet, Marja & Leo

• 30 Juli 2015 - 09:07

Annemarie Huiskes:

Ja zo'n cruiseship...je kijkt je ogen uit, wij kennen het als we naar Oslo varen naar de Norwegian Sun! Geniet maar lekker door!