Mount rainier - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu Mount rainier - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu

Mount rainier

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marja

25 Juni 2010 | Verenigde Staten, Seattle

Na het spiegelprobleempje en 2 reisdagen waren we wel weer toe aan een dagje natuurschoon. En dat hebben we gekregen ook. Wat een ongelofelijk mooie dag in Mount Rainier n.p. hebben we achter de rug. Mount Rainier is met een hoogte van 4392 m. de op 4 na hoogste berg van de Verenigde Staten en ligt ten zuiden van Seattle. Het is van oorsprong een vulkanisch gebergte.
Gisteren hebben we een lange rit gemaakt van Missoula naar de voet van de Mt. Rainier. We zijn dwars door de Rocky Mountains gekomen, hebben vervolgens uren lang door landbouwgebieden gereden, hierna werd het een droog en dor gebied waar, toen wij onze benen even strekten langs de Colorado-rivier, gewaarschuwd werd voor ratelslangen en we zijn geeindigd in een gebied met veel fruitbomen, vnl kersen.
Vanochtend zijn wij door de de Chinook Pass naar Mt Rainier gereden en keken, toen we in de buurt van de top van de pas kwamen, onze ogen uit door de grote hoeveelheid sneeuw die hier nog lag (terwijl de pas toch maar 1657 meter hoog is). De wegen waren schoon en droog en prima te berijden maar er de sneeuw lag soms nog meters hoog. Vervolgens zijn we stijgend en dalend verder gereden door een wonderschoon gebied. Volgens de boeken bloeien er normaal veel bloemen op de bergweides maar door de sneeuw is hier nog geen sprake van. Een ranger die wij onderweg spraken had het ook over de veel te koude en natte winter en voorjaar waarin heel veel sneeuw is gevallen. De laatste sneeuw is nog maar van 14 dagen geleden.
Watervallen, bergstromen, schitterende bossen en overal de blik op de kolossale Mount Rainier, bedekt met (nu wel erg veel) eeuwige sneeuw. Het gebied staat naast de natuurschoon ook bekend om het zeer instabiele weer. Gemiddeld 2 dagen per 14 dagen schijnt de zon, de overige dagen zijn nat en koud. Vandaag een stralende dag waardoor de grootsheid van de berg nog meer opviel. Rond de middag waren we in Paradise, een wintersport gebied dat al lange tijd geleden is ontdekt en waar de ontdekker uitgeroepen schijnt te hebben dat zo ongeveer het paradijs er uit moet zien. De plaatselijk Paradise Inn moet ongeveer een jaar van tevoren worden geboekt om nog een kamer te krijgen. Ook hier pakken sneeuw, nog meer dan op de Chinook Pass. We hebben dan ook een heerlijke wandeling gemaakt en veel foto’s gemaakt van de Mt Rainier. Ook hebben we foto’s gemaakt van een bijzonder fenomeen in de lucht, schitterende kleuren in kleine wolken. Een amerikaan vertelde ons dat het Sun-dog wordt genoemd, we hadden zoiets nog nooit gezien. Ook wees hij ons op een regenboog rond de zon, een volledig cirkel rond de zon met de kleuren van de regenboog. Heel bijzonder om te zien. Van de Sun-dog heb ik een foto bijgevoegd, ik hoop dat e.e.a. een beetje te zien is.
Na Mt. Rainier zijn we naar Seattle gereden waar we midden in de stad een camping hebben gevonden (ook weer een ervaring met de camper door zo’n stad te rijden). We kunnen met de bus naar downtown Seattle dus dat is erg makkelijk. We denken hier zeker 2 dagen te blijven en steken dan waarschijnlijk met de ferry over richting Olympic n.p., ten westen van Seattle.
We vermaken ons dus nog steeds uitstekend.
Wordt vervolgd