Yellowstone en de kapotte spiegel - Reisverslag uit Bozeman, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu Yellowstone en de kapotte spiegel - Reisverslag uit Bozeman, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu

Yellowstone en de kapotte spiegel

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marja

22 Juni 2010 | Verenigde Staten, Bozeman

Vandaag Yellowstone verlaten maar niet helemaal zonder problemen, maar daarover later.
Gisteren hebben we de geisers en springs bezocht zoals de Old Faithful Geyser, de Grand Prismatic Spring en de Lower Geyser. De springs weer heel mooi met uitbundige kleuren, de geyser weer hoog spuitend met ongehoord veel mensen er omheen (en erg chauvinistisch, echt amerikaans). Vervolgens doorgereden naar Yellowstone Lake waar we 2 jaar terug ook heel mooie springs hebben gezien en mooie foto’s hebben gemaakt. Dit viel echter zwaar tegen. De springs waren veel minder uitbundig gekleurd en er stonden er ook een aantal droog. Toen ik een ranger vroeg hoe dit kwam was zijn eerste reactie dat ik me vergiste. Toen ik aangaf dat dit echt niet het geval was gaf hij wat vage antwoorden. Maar het verschil was enorm.
Rijdend langs het Lake kwam er een enorme regenbui opzetten waardoor wij besloten om richting camping te vertrekken (net als vele anderen). Vlak bij de uitgang van het park ontdekte Marja (net als ’s ochtends) 2 kraanvogels met een jong lopend in een grasland. Het waren Sandhill cranes, die rond april terugkomen naar het park om te broeden. Ik heb een foto bijgevoegd waarop ze redelijk te zien zijn. Verder valt op dat er ongelofelijk veel bisons in het park lopen, ook op plaatsen waar we ze 2 jaar terug niet zagen. Ze veroorzaken veel files omdat, of mensen ze voor het eerst zien en uitgebreid gaan fotograferen, of omdat de bisons de weg oversteken of erger nog, op de weg gaan lopen. Vanwege de grootte van deze beesten haalt niemand het in zijn hoofd een op de weg lopende bison te passeren.

Vandaag via de “berenroute” naar het noorden van het park gereden. We hebben 1 zwarte beer gezien, moeilijk te zien omdat hij tussen veel omgevallen bomen liep en uiteindelijk over zo’n omgevallen boom ging liggen slapen. En er waren ook weer zeer snel 2 rangers ter plaatse die iedereen opdroegen om door te rijden. Ook weer veel bisons, herten, een coyote, de kraanvogels, roofvogels etc. gezien. Als laatste voor het verlaten van het park Mammoth Hot Springs bezocht. Ook deze spring met travertin terrassen was minder spectaculair dan 2 jaar geleden met uitzondering van 1 deel. Ook hier aan een ranger gevraagd wat de reden is van de verandering. Hij gaf aan dat er altijd dezelfde hoeveelheid water over de terrassen vloeit maar dat de plaats voortdurend wijzigt. Hij liet mij een deel zien dat nu volledig droog stond maar 4 maanden terug nog het natste deel van Mammoth was. Voor het deel dat op dit moment zo mooi is, is een voetpad afgesloten omdat er water overloopt. Dit pad is volgens de ranger nog nooit afgesloten geweest. Zo zie je dat de springs, volgens hem, dus altijd anders zijn.

En nu nog even terug naar het probleempje van vandaag. Toen wij bijna bij de uitgang waren raakte de buitenspiegel van een passerende camper de buitenspiegel van onze camper aan mijn kant met een harde klap (eigenlijk was het meer schampen want het waren de buitenkanten van de spiegels die elkaar raakten) De wegen zijn erg smal en gedeeltelijke erg slecht dus het komt vaker voor. Ik ben er van overtuigd dat wij niet over het midden reden maar bewijzen kun je zoiets niet op een zeer smalle weg (hoewel er een man die het zag gebeuren aangaf dat het niet mijn fout was). Van onze spiegel was het glas kapot, van de andere camper was de spiegel volledig kapot. Ik heb even met de amerikaanse bestuurder van de andere camper gesproken en we hebben besloten ieder voor zijn eigen schade op te draaien. Ik dacht even snel bij een garage een nieuw glas te laten monteren en had geen zin in alle poespas met formulieren etc. voor een gering bedrag. Maar daarin heb ik mij vergist. De plaatselijke garage gaf aan dat dit bij een Ford garage moest gebeuren, was een fluitje van een cent volgens de monteur. Op onze route lag een Ford garage ca 50 mijl buiten het park in Bozeman. Toen wij daar aankwamen bleek echter al snel dat Cruise America op haar campers “eigen” spiegels plaatst en geen Ford spiegels hoewel verder alles Ford is aan de camper. Ford heeft deze spiegels dus niet op voorraad en moet deze van CA toegestuurd krijgen. Vraag me niet waarom maar het is wel lastig. Wij en de Ford monteur hebben lang en veel aan de lijn gehangen met Cruise America maar zij waren zeer onwillig om mee te denken in een definitieve oplossing. De Ford monteur heeft de blaren op zijn tong gepraat maar Cruise A. wilde alleen toestemming geven voor een tijdelijke oplossing (ze willen niet eens een spiegel opsturen naar de Ford die deze in een paar minuten heeft gemonteerd). De definitieve reparatie moet plaats vinden als wij de camper weer inleveren in San Francisco. Het grote gevaar is natuurlijk dat er dan zeer hoge prijzen worden gerekend voor relatief makkelijke reparaties (we staan dan met de rug tegen de muur. Maar ja, dat zien we dan wel weer. Om toch een tijdelijk een spiegel te krijgen voor de rest van de vakantie heeft de Fordmonteur de plaatselijke glaszetter gebeld (een vriendje en buurman ) die ons direkt wilde helpen. Toen wij daar aankwamen keken we ons ogen uit. Ook dit is weer een giga bedrijf, niet de glaszetter die je in Nederland gewend bent. We werden prima geholpen door een aardige man die een nederlandse vrouw blijkt te hebben, genaamd Bos. Ze spreekt wel geen woord nederlands maar het schept toch een band. De spiegel wordt morgenochtend voorzien van een nieuw glas en voorlopig zijn we voor 22 USD klaar. We zijn vanaf 15.00 uur tot 17.30 uur!! bezig geweest voor deze simpele oplossing.
De monteur bij Ford hoorde wat wij tot op heden hebben gedaan. Hij raadde ons aan om toch vooral naar Glacier n.p. te gaan (aan de canadese grens), volgens hem het mooiste park van de U.S. We hebben dit vaker gehoord (en ook geprobeerd in de route op te nemen) maar omdat we de camper in SF moeten inleveren is dit waarschijnlijk niet haalbaar in de tijd als we ook wat langer naar Seattle willen. Toch heeft hij ons weer aan het twijfelen gebracht. Jullie lezen binnenkort hoe dit afloopt. Als we toch gewoon onze route naar Seattle e.o. vervolgen komen we over een dag of 2 weer in de lucht. Voorlopig hebben we dan 2 reisdagen voor de boeg.
Wordt vervolgd.