09-08-08 De Orka's - Reisverslag uit Port Angeles, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu 09-08-08 De Orka's - Reisverslag uit Port Angeles, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu

09-08-08 De Orka's

Door: Leo en Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marja

09 Augustus 2008 | Verenigde Staten, Port Angeles

We zijn om 7.30 uur in de regen naar Port Townsend vertrokken om ons om 8.30 uur te melden voor een boottocht naar de St. Juan-eilanden. Deze eilandengroep bestaat uit 18 eilanden en eilandjes waarvan er maar een paar bewoond zijn en San Juan het grootste eiland is.
Onderdeel van deze boottocht was het opsporen van orka's die ten zuiden van de St. Juan-eilanden voorkomen. We werden welkom geheten door de kapitein, een jonge enthousiaste zeeman, die ons de hele dag op zijn overdekte boot zou rondvaren. Het duurde ongeveer 1.5 uur voordat we de eilanden bereikten (het was intussen droog en een beetje zonnig geworden). Onderweg een aantal dolfijnen gezien. Via de radio had de kapitein gehoord dat er een aantal orka's vanaf Vancouver Island onze richting in kwamen zwemmen. Omdat deze nog ver weg waren heeft hij ons eerst een aantal baaien, rotsen en andere mooie plekken van de eilanden laten zien. Hij wist ontzettend veel van de omgeving en de natuur. Hij ontdekte vogels, zeehonden, dolfijnen etc. ongekent snel. Op een klein eiland zat een Bald Eagle op een paal. Dit veroorzaakte bij de Amerikanen weer veel enthousiasme omdat de Bald Eagle HET symbool van Amerika is.
Hierna in de richting van de orka's gevaren en na een half uur bij andere boten aangekomen waar orka's zwommen. De schippers blijven op een respectabele afstand van de orka's, ze zijn dit verplicht, zodat we ze in eerste instantie redelijk ver weg zagen. Het precieze aantal weten we niet omdat ze op verschillende plekken opduiken, we denken dat het er ongeveer 10 waren. Net voordat we zouden vertrekken dook plotseling een orka in de buurt van de boot op, zwom naar ons toe en zwom vlak onder de boot door. Grote sensatie! Marja heeft ook nog een orka boven water zien springen, wij hebben dit helaas niet gezien. Als je deze dieren in het wild en zo vlakbij ziet zijn zij indrukwekkend groot en mooi.
Voor het gebruiken van de lunch zijn we naar Friday Harbor, een havenplaats op San Juan Island gevaren en hebben daar heerlijk gegeten. Om 15.00 uur zijn wij weer vertrokken voor de terugtocht en hebben onderweg weer dolfijnen, zeehonden en bruine pelikanen gezien. Deze bruine pelikanen zijn dit jaar voor het eerst in deze wateren neergestreken. Men vraagt zich af waarom hier, omdat ze normaal gesproken in warmere streken voorkomen. We hebben deze vakantie al vaker pelikanen gezien, maar nog geen bruine.
Om 17.00 uur waren we weer aan wal in Port Townsend en hebben een fantastische dag gehad.

Morgen onze laatste volle dag met de camper. We weten nog niet precies wat we gaan doen, het wordt of een dag naar Olympic n.p. of een dag naar de Noordelijke kust. Het zal wel af gaan hangen van het weer.

• 10 Augustus 2008 - 08:08

Cors Onnes:

Hallo Allemaal,

Zo he wat mooi van die Orka's. Ook mooie foto's van de Orka's.

Groetjes Cors

P.S.: Nederlandse dames hebben met estaffette zwemmen ons eerste goud gehaald

• 10 Augustus 2008 - 09:59

Martin En Johanna:

Het blijft mooi om al jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken. En wat een contrasten tijdens jullie vakantie; woestijn en hitte, oceaan en kou. De verhalen en foto's zijn al overweldigend, hoe moet de werkelijkheid dan wel zijn?
    Overigens hebben wij niet veel last van jullie internet-problemen gehad. Om niet dagelijks jaloers te worden, kijken we maar één keer per week.

Groeten uit een nat Vaassen.

• 10 Augustus 2008 - 19:24

Fam.koster Odoorn:

gaaf dat jullie ook orka's hebben gezien!wat een mooie vakantie hebben ook jullie.succes met inleveren van de camper en goede reis naar NY.