Het laatste verslag - Reisverslag uit Ketchikan, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu Het laatste verslag - Reisverslag uit Ketchikan, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu

Het laatste verslag

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marja

02 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Ketchikan

Vandaag alweer ons laatste verslag van deze vakantie. De afgelopen dagen hebben we ‘s nachts gevaren langs de westkust van Amerika en overdag diverse plaatsen bezocht zoals Juneau, hoofdstad van Alaska (een ochtend), Skagway (hele dag) en vandaag Ketchikan (middag). We zijn in de havens niet de enige, er liggen altijd wel meerdere cruiseschepen, een mooi gezicht. Maar gelukkig hebben we ook overdag wel gevaren en dan blijf je zien hoe mooi en ongerept dit gebied is. We zijn fjorden in gevaren, hebben weer de nodige gletsjers gezien, hebben toen we wegvoeren uit Juneau orca’s achter ons schip gezien en onderweg een aantal malen bultruggen, donderdag zelfs zeker een stuk of 7 tegelijk. De stadjes die we bezocht hebben zijn leuk maar erg toeristisch en volledig gericht op de cruiseschepen die elke dag duizenden toeristen lossen. Heel veel winkels met sieraden, souvenirs en dan vooral lokaal gemaakte sieraden, houtsnijwerk en kleding. Ketchikan dat we vandaag (zaterdagmiddag, onze tijd) bezocht hebben was iets anders, heeft meer historie ook vanwege de gold rush van vele jaren terug en de duidelijke indianencultuur die je hier ziet. Je ziet bijv. erg veel totempalen die door de plaatselijke indianen worden gemaakt, kunstwerken in fraaie kleuren geschilderd. Elke paal geeft een ander verhaal of gebeurtenis weer.
We hebben geen gebruik gemaakt van de vele, aan boord aangeboden excursies maar hebben ons prima vermaakt tijdens het bezoeken van de stadjes. We horen van de mensen die excursies hebben gemaakt waarin men op zoek gaat naar wild (walvissen en beren) dat ze helaas weinig gezien hebben. Omdat ze soms te kort zijn wordt er weinig gezien en is men al blij met 1 of 2 walvissen. Vanaf de boot heb je meer walvissen kunnen zien dan tijdens de excursies. Beren zijn nog vrijwel niet gezien. Het weer is de laatste dagen zeer matig, veel lichte regen. Geen stortbuien maar vrijwel elke ochtend miezerig weer waarbij het vaak ’s middags wel droog wordt en opklaart. Dit hoort wel bij het gebied waar we nu zijn maar af en toe en zonnetje zou lekker zijn geweest, dit hebben we overigens wel vandaag gehad. Gelijk zie je veel mensen rond het zwembad en op het zonnedek lekker van de zon genieten.
Als we van boord zijn proberen we elke keer een bieb te vinden waar ze internet hebben zodat we een verslag kunnen sturen, even appen met de kinderen, e-mails lezen en soms even de krant. Maar wij zijn zeker niet de enige. Omdat, zoals we al schreven, internet aan boord erg duur is zie je veel mensen de bieb of restaurants bezoeken en even internetten. Men is er in de stadjes al helemaal op voorbereid want toen we donderdag in een visitor center vroegen waar we de bieb konden vinden zei de dame achter de balie uit zichzelf dat ze ook in vrijwel alle restaurants wifi hebben (wij hadden het woord wifi nog niet in ons mond gehad). We zijn er helaas niet in geslaagd om veel foto’s te uploaden (we hebben er wel veel gemaakt) maar gaan deze verwerken in een fotoboek. Hebben jullie interesse dan zijn jullie hierbij van harte uitgenodigd om ons fotoboek in Wijk te komen bekijken. Lijkt ons erg gezellig.
Een ander opvallend iets is dat het ’s avonds nu heel snel vroeg(er) donker wordt. Was het in het begin van de vakantie 3 uur per nacht donker, op het ogenblik zitten we weer in een gewoon ritme. We varen natuurlijk naar het zuiden en ook steeds meer naar het oosten, er zijn nu dagen bij waarbij het een uur eerder donker wordt dan de avond ervoor. Het is hier vandaag gewoon om 9 uur donker. Ook passeren we vannacht voor het eerste weer eens een tijdzone zodat het verschil met Nederland morgen, tijdens onze laatste dag “nog maar” 9 uur is.
Morgen varen we de hele dag een mooi stuk richting Vancouver waar we maandagochtend vroeg aankomen, we kunnen op dit stuk ook weer walvissen en orca’s verwachten. Na aankomst in Vancouver gaan we rechtstreeks naar het vliegveld, we hebben hier vandaag aan boord de tickets voor gekocht. We zijn maandagochtend waarschijnlijk om een uur of 11 al op het vliegveld ( de boot moet om half 10 “leeg” zijn) waar we pas om 4 uur vertrekken naar Reykjavik, een tussenstop hebben van 2 uur en dan doorvliegen naar Amsterdam waar we dinsdag rond de middag landen.
Zo komt er een eind aan een geweldige vakantie. Onze slogan voor deze vakantie was “ Don’t dream your life, live your dream”. Het was al jaren een droom van ons om naar Alaska te gaan en onze droom is hiermee meer dan waargemaakt. Een fantastische vakantie (zowel het camper als cruise deel) in een fantastisch mooi gebied. Zoals we al vaak hebben geschreven bestaat Alaska uit veel (besneeuwde) bergen, schitterende gletsjers, slingerende brede rivieren, de kans op een ontmoeting met wild, in deze tijd de terugkeer van de zalmen etc. We hebben het nu allemaal met eigen ogen gezien en in ons opgenomen. We zullen hier nog vaak met heel veel genoegen aan terugdenken.
Voor de laatste maal gegroet en tot binnenkort, M & L.

• 02 Augustus 2015 - 12:23

Anja Sellmeijer:

Wat hebben jullie weer een heerlijke 'droom' vakantie gehad. Vooral de gletsjers lijken me geweldig om te zien. Leuk om al jullie mooie verhelen te lezen, de rest van de foto's komen we in Wijk wel een keer bekijken. Groetjes Anja

• 03 Augustus 2015 - 01:46

Ben Schippers:

Leuke verhalen! Fijn dat jullie het naar de zin hadden. Goede thuisreis gewenst.
    Wilma en ik hebben een fantastische rondreis totnutoe.
    Morgen komen we aan in Peru.
    Tot 13 aug.
    Groeten Ben

• 04 Augustus 2015 - 15:54

Cornelieke:

Hoi Leo, Tijdens mijn vakantie heb ik je mooie verhalen gevolgd. Een geweldige reis, waar je hoop ik nog lang op kunt teren en met genoegen kunt na genieten. Zo te lezen heb je je droomreis waar gemaakt! Tot ziens.