14-08-08 New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu 14-08-08 New York - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Leo en Marja Koster - WaarBenJij.nu

14-08-08 New York

Door: Sjoerd en Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo en Marja

14 Augustus 2008 | Verenigde Staten, New York

Vandaag de tweede dag in dit ontzettend leuke gekkenhuis. Nadat we weer een heerlijk ontbijt bij ons "ontbijthuis" hadden genuttigd zijn wij in de metro naar het zuiden van Manhattan gereden. In vergelijking met Parijs of London is deze metro wel erg oud. Als eerste hebben we Ground Zero bezocht. Je voelt en merkt dat je op een bijzondere plek loopt, maar bijzonder weinig herinnert eraan. Het is een hele grote bouwput waar je niets van ziet, want deze is volledig afgezet met schermen. Aan de randen zie je af en toe een paar herinneringen in de vorm van foto's etc. Je realiseert je wel dat het een hel en een chaos moet zijn geweest, ook omdat deze plek volledig omgeven is door hoge gebouwen.
Hierna zijn we naar de Brooklyn Bridge gewandeld, een negentiende eeuwse stalen hangbrug (de eerste ter wereld). Deze brug is 1,7 kilometer lang en overspant de East River. Deze brug is ook bekend van de New York Marathon. In het midden van de brug heb je een houten voetgangersdek. Hier hebben we een gedeelte van gelopen, maar zijn op een derde weer terug gelopen, want ons volgende doel was een vaartochtje naar het Vrijheidsbeeld. Daarnaast was het vandaag ook ontzettend heet en vochtig, waardoor een lange wandeling over de brug in de felle zon geen pretje was.
Voordat we naar de aanlegsteiger voor de boten naar het Vrijheidsbeeld gingen hebben we in het Batterypark onze lunch genuttigd. Dit park wordt tussen de middag volledig bezet door mensen uit het financiële gedeelte van Manhattan (we hebben Wallstreet ook gezien) en toeristen. Toen wij bij de ticketverkoop voor Liberty Island aankwamen bleek dat er een wachtrij van twee uur stond en dat een oversteek naar het Vrijheidsbeeld werd afgeraden vanwege de drukte. Het was jammer dat we de oversteek niet konden maken, maar niet getreurd, we zijn met de metro naar Chinatown gegaan, de grootste Chinese wijk van de VS. Hier hebben we onze ogen uitgekeken, want werkelijk alles is te koop bij deze chinezen (natuurlijk veel namaak). Op straat wordt je aangesproken of je een Rolex wilt kopen, maar textiel, vis, voedsel, levende kikkers!!, zijn de zaken die je hier het meest ziet. Het stinkt er op een aantal plaatsen geweldig en ook de hygiëne lijkt niet overal optimaal. Om een uur of vijf waren wij weer in het hotel, de lucht was intussen betrokken en het begon net te regenen. Wij zagen bij het nieuws op de televisie dat o.a. op Long Island een complete wolkbreuk had plaatsgevonden en dat de voorspellingen voor de komende dagen ook buien en soms storm laten zien.
Hierna gegeten bij Fridays (volgens de kinderen een bekende voedselketen). Toen wij zojuist naar het hotel liepen regende het weer en nu behoorlijk hard. Het is fascinerend om te zien dat er op Broadway ineens vele verkopers van paraplu's en plastic regenjassen rondlopen. Hoezo commercieel?

Morgen willen we naar het Central Park en een museum bezoeken. We twijfelen tussen het Guggenheim museum en het Museum of Modern Art. Beide liggen aan het Central Park, dus we zien morgen wel.

Waarschijnlijk is dit ons laatste verslag vanuit New York. Morgenmiddag loopt ons internet-abonnement af in het hotel en we verlengen dit niet meer. Zodra we thuis zijn plaatsen we nog één bijdrage met de ervaringen van de laatste dagen.

• 15 Augustus 2008 - 13:23

Fam Koster:

Indrukwekkend om te zien allemaal. Het zal vast een enorme omschakeling zijn geweest. Van de enorme natuurl naar deze enorme drukte van de grote stad.
    Een hele goede thuisreis. tot gauw hoors of ziens.